Friday, 27 April 2018

FSO Dagen

Den här post är som ett stöd till den presentation som jag höll i Göteborg som en del av FSO-dagen.

Här finns länkar till det som jag pratade om, samt lite till för att kunna fortsätta med tankarna.

utan en bra omsorg blir det svårare för barnen att kunna ta del  av den filosofiska samtalet... därför åt vi alltid innan antingen frukt eller en liten macka, så att magen kände sig nöjd. Barnen ska inte vara trötta heller, måndagar var oftast inte en optimal dag för att barnen vill hitta varandra igen efter helgen.
I leken hittar vi det vi ska prata om under samtalet... frågorna kom från barnen genom att observera deras lek och ta reda på det som var meningsfullt och intresserad dom...  undervisning... hur man kommunicera med varandra, dela kunskap med varandra.

det fanns inte tid för det här men den också visa hur allting vävas ihop...genom omsorg skapa man en trygghet för att kunna lära sig saker... men man kan också undervisa barnen hur man ta hand om varandra och sig själv...som bidra till tryggheten och ökade möjligheten för mer lärande


Vilken djur är skogens ledare... inte kung (eller drottning), för att jag vill inte lägga något kön på vem det är som bestämma. Barnen diskuterade olika djur och till slut blev det att en björn skulle vara ledare för att den kunde skriva med en penna. Jag vill inte lägga mig in i barnens åsikter, men jag vill inte heller att barnen ska fatta beslut på felaktig information. Då tog vi en liten paus för att se om en björn kunde skriva med en penna genom att låtsas ha en björntass med vassa klor samt ta bort tummarna... nej barnen kunde inte plocka up penna på ett sätt som man kunde skriva med... Vi gick tillbaka till samtalet och jag ställde frågan "vill ni att björnan ska vara ledare för att den kan skriva med en penna?" - nej sade barnen, men dom hittade andra ledningar till varför just en björn skulle vara skogens ledare.


Hur sitter man för att kunna lyssna... samt hur sitter man för att det blir svårt att lyssna. Vi testade all positioner... vi skrattade mycket när vi prövade att sitta upp och ned osv och kunde bekräfta det var verkligen svårt att lyssna då.

sitter för att lyssna

att öva på att lyssna utomhus 


Ibland det kan vara en skål med frukt... ibland an staty eller en vas med blommor - idéen är att tillåta barnen uppleva att vi alla kan se samma sak på olika sätt. När jag frågade barnen hur många ben kan du se på hästen... alla svarade 4 oavsett var dom satt - det tog lite tid att komma ifrån att vi vet att hästen har fyra ben och berätta hur många kunde se från sin synvinkel... vissa kunde se endast ett eller två...

olika övningar för att testa gränser och hur det påverka andra... i presentation visade jag en löv... här är det en Kandinsky inspirerad aktivitet.. om man går utanför linje, vad händer då, hur blir andra påverkad... att man måste hålla koncentrationen för att klara av uppgiften osv

ett sätt att uttrycka sina idéer... vad är viktig för dig och varför... kan man ta en bild av det. Vi gjorde det hör flera gånger så att barnen hade möjlighet att öva på processen.
Through the eyes of the child project... foto med barnen
Regnbågen som metadialogen

Bubbel-leken

min process som pedagog att utveckla ett sätt att arbeta filosofiskt med förskolebarn



Babies think logically before they can talk - en artikel från Scientific American av Bret Stetka (March 2018)  - forskning som har sett att språk är inte nödvändig för logisk tänkande och att dom yngste, icke verbal barn kan fatta rationella beslut. Filosofiska samtal kan ske bland dom yngste förskolebarn genom sortering, turtagning, att välja och visa vad man föredra osv...

Getting Philosophical - början av min filosofiska resa... en kort text som egentligen bara säga att man måste filosofera ofta för att blir bra på det... som man ska träna för att blir stark, eller leka mycket för att hålla fantasin igång.

The Art of Listening inom första terminen jag insåg att barnen behövde stöd inom lyssnande... inte bara att lyssna på mig, men särskilt på varandra samt sitt eget inre röst.

det finns mycket mer som skulle vara relevant att läsa här också... till exempel kring reglar och barnen, meta-kognitiva förmågor osv. Snälla ta tiden att leta runt på min blogg.... eller skriva en kommentar/fråga här och jag kan återkomma med en inlägg som skulle passa eller svara så gott jag kan.

tack för att ni lyssnade

Suzanne

No comments:

Post a Comment