Tuesday, 8 May 2018

NPF-barnen

Jag har precis kommit tillbaka från en introduktionsmöte för föräldrar med ASD barn (igen) och jag blir både glad och upprörd.
Glad att det finns stöd tillgänglig...
Upprörd för att det ta alldeles för lång tid för att få den hjälp och stöd som barnet, familjen och förskolan/skolan behöver för att kunna bemöta barnet på ett bra sätt.

Det tar tid innan man ens kan få en diagnos... först måste man bevisa and förskolan/skolan har gjort anpassningar och det är inte bara något tillfälligt... sedan väntetid för att träffa BUP för att träffas fler gånger för att bestämma om man ska göra en utredning... sedan blir det väntetid för att börja utredningen - sedan ta utredningen fler månader...

För BÅDE mina barn som har fått diagnos - det har tagit minst 18 månader från första samtalet till diagnosen.

Sedan får man remissen till habilitering... först en introduktionskurs - för att blir informerad att man måste göra föräldrar-grundkursen  för att kunna ta del av habilitering... det är maj nu... det finns INGA kurstillfälle med plats till hösten... och det är först till kvarn.

Det betyder att det är över 2 år från att man har sökt hjälp - för att det inte funka - till att man kan börja få den hjälp och stöd man är i desperat behov av.

Det är för länge. Under den tiden kan så mycket skada ske - det kräver tid att fixa skadan utöver den stöd som barnet redan är i behov av.

Helt enkelt vad vi behöver är förskolor och skolor som är npf-säkrad - att barnen få den bemötande dom behöver. Skapar man en miljö anpassad för npf barn är det något som gynnar alla barn. Att inte överstimulera, att det finns tid för avkoppling, det finns pedagoger som förstå hur deras egen beteende påverka barnen, att det finns rutiner med utrymme att utmana flexibilitet.. det är meningsfullt för barnen osv osv osv

Alldeles för många pedagoger fatta kunskap om npf barn (alla verka har lite, och sedan tror att dom ha kunskap... men VAD är detta kunskap, och vet dom hur man ska applicera den till praktiken... eller om det är ens lämplig för den situation och barnen man möter?)
Det var tydligt i rummet, med cirka 100 föräldrar att alla upplevde denna frustration att det var brist på förståelse - riktig förståelse. Samt brist på tid för att göra något åt detta.

Grejen är - om man inte satsa en massa tid att utbilda ALLA pedagoger i hela skolan/förskolan - att man diskutera hur man ska bemöta npf barn, hur man ska ta hand om sina egna känslor, hur man kan anpassa miljön, hur man kan anpassa undervisningen osv...

jag fundera på hur Starbucks i USA ska stänga 8,000 butiker för att kunna utbilda personalen i anti-bias bemötande. Jag tycker att något liknande måste ske i Sverige... att stänga alla förskolor och skolor så att ALLA personal ska få rätt utbildning för att kunna bemöta npf-barn - inte bara lärare, men alla som jobba i köket, städ, kontor osv i skolan. Alla ska veta hur man ska bemöta barn för att undvika onödig stress (visst är stress an naturlig del av livet, och lite stress är inte skadlig, men dom flesta npf-barn leva i en konstant ström av stress, saker som inte stressa dom flesta kan orsaka en meltdown för ett npf-barn).

Här finns en länk till Källbrinkskolan i Huddinge - som är en kommunal skola som har npf-säkrad sin skola. Det finns länkar till filmer och andra information som kan hjälpa er komma igång.

vill ni har någon annan att bolla med... så kontakta mig...

På mötet idag berättade han om en unik person som är ASD själv, som har ASD barn och har jobbat med npf barn... den person kunde ge tydligen bra insikt som en del av grundkursen...
Jag vill påpeka att jag är också en sådan unik person... Jag har ASD, har npf barn och har arbetat men npf-barn på både förskolan och skolan.
Jag vill bidra att hjälpa andra att förändra skolsystemet så att den kan VERKLIGEN uppnår alla mål och skollag - att alla barn har rätt till si utbildning... och att man måst börja tänka om för att skapa en förskola/skola som kan bemöta npf-barn på lika villkor som nt-barn

alldeles för ofta får npf-barnen inte den kärlek, den värde som dom behöver, ingen lyssna på deras sätt att kommunicera och tolka världen - därför får dom inte samma plats för lek och utforskande - och inte samma möjlighet för att lära 


npf - neuro-psykiatriska funktionsnedsättning  - ASD, ADHD, tourettes , OCD, dyspraxia, dyslexia osv
nt - neuro-typiska (dvs barn utan npf).

jag kommer i framtiden delar mer information kring detta...

No comments:

Post a Comment