Pages

Thursday 9 March 2017

Uppsala - som lovade.

hej alla som kom igår för att lyssna på mig i Uppsala!
Här är en liten post för att dela lite mer information... bilder, bokförslag samt länkar (längst ner)




här på min blog finns det massor som handla om att lyssna, olika projekt för ateljén, filosofi med barn, det kompetenta barn osv osv...



om att kommunicera - här är en post om hur vi kan lyssna, kommunicera med barn som är ickeverbal, eller kommunicera bättre med någon av sina andra "99 språk"

Jackson Pollock - mer information om att utforska känslor med konst.

dansa på regnbåge - att leka metasamtalet

fotografi - jag har använt fotografi som ett språk att kommunicera - barnen dela sina idéer genom att ta bilder, samt utforska sina idéer vidare.  Det finns fler bloggposts om hur man kan arbeta med fotografi och barnens tankar om man kolla på "Through the Eyes of the Child" länk på sidan.

TEDTalks - 7 TEDtalks som handlar om lyssnande... verkligen intressant.

Hur man sitta för att lyssna

Filosofi i förskolan - mina tankar om filosofi i förskolan... med länkar till olika posts som jag har skrivit.



Nu lite länkar till andra som arbeta med filosofi med barn... jag pratade inte så mycket om filosofi - eftersom när jag jobbade med det jag insåg att först måste vi alla kunna lyssna, sedan kunde man börja med filosofi.. men det finns lite olika sätt att göra filosofi - P4C (Philosophy for Children), PwC (Philosophy with Children), Sokratisk samtal osv... vissa kör hård med sina metoder (jag har träffat en hel del utbildare i filosofi för/med barn osv) och såg hur vissa av mina kollegor blev rädd att börja kör filosofiska samtal med barnen eftersom dom var rädda att göra fel... vissa kursledare var mycket bestämde hur man skulle göra rätt och påpekade fel. Jag har tagit en mer Reggio Emilia inställning.. och blandad ihop olika dela av alla så att det passade barngruppen, samt jag blev bekväm med det också. Man måste bara våga att testa, gör en massa fel som man kan lära sig en massa nyttiga saker från och utveckla som barnen... det finns ett ord på engelska "evolve" som känns mer passande för lärande... barnens och vår egna. Det känns som man ta det i sin egen takt och evolvera istället för utveckla - som känns som det är en rakt linje som går uppåt dvs blir bättre och bättre (betyder det att vuxna är bättre än barn för att dom är mer utvecklad??? (Dagens random tanke).

Sara Stanley  P4C  Sara har stannat hemma hos mig också i en vecka där vi hann prata mycket... hon hade en mer lyhörd förhållningssätt till P4C än Bo Malmhester och Beate Børresen har - som har varit lärorikt att lyssna på och samtala med men hade en bestämd rätt/fel inställning till filosofi som var svårt att anpassa till förskolan (enligt mig och mina kollegor) - deras bok "Låt Barnen Filosofera" (Liber, 2004) är mycket värd att läsa - man få bra tips.

Thomas E Wartenberg Big Ideas for Little Kids... länken går direkt till den del av hans hemsida som jag tycker mest om... böcker... man kan hitta här många böcker och han har redan listat ut möjliga frågor kring det som man kan ställa till barnen för att fundera på den på ett djupare sätt.

Ann S. Pihlgren detta är en länka för att läsa om Sokratiska samtal.. eller eftertänksam dialoger. Hon har en bok som heter Sokratiska Samtal i undervisningen (Studentlitteratur, 2010). Boken fungera för förskolan och skolan

P4C - SAPERE - lite mer information
Philosophy Foundation - Peter Worley - han har skrivit många böcker inklusive "The if Machine" (Continuum, 2011). Han är rätt så aktiv i facebook P4C grupper men verka har en mer blandad approach och har till och från ifrågesatt p4c som metod (då är han et slag hjälte för mig... att ifrågesätta... yeah!) Han fick en hel del kritik för det, det är alltid svårt att ifrågesätta metoder - kolla på skolsystemet, många ser att den inte fungera för ALLA som det borde men det är motstånd för att göra om det.

en annan bok man kan kolla på är Doverborg/Pramling Samulesson "Att förstå barns tankar: Metodik för barnintervjuer" (Liber, 2011)

Nu tror jag att det finns tillräckligt mycket för att kommer igån med egna tankar funderingar och testa antingen filosofiska samtal, eller eftertänksam dialoger - och kommer igång med att stödja barnen att lyssna på varandra mer.

För alla som vill har sagokortbilder... lägg en kommentar här med detta bloggpost... och lämna din e-mail samt namn på förskola, så kan jag skicka bilderna till er... jag kommer inte publicera kommentar med e-mail adresser, så allting blir privat.
Imorgon kommer jag skriver en post om sagokort igen och flera sätt man kan använda dom... för tillfället kan ni kolla på detta... Story Cards/ Sagokort

No comments:

Post a Comment